Cyfrowe Archiwum Fundacji im Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia – etap III

Przedmiotem tegorocznego zadania była digitalizacja i udostępnienie kolejnej, trzeciej już części artystycznego archiwum Jerzego Beresia (1930-2012) i Marii Pinińskiej-Bereś (1931-1999), jednych z najważniejszych polskich artystów drugiej połowy XX wieku, związanych ze środowiskiem krakowskiej awangardy i należących do legendarnej II Grupy Krakowskiej. Rok 2024 wyraźnie potwierdził wzrastające znaczenie obojga artystów, nie tylko dla sztuki polskiej. Odbyła się indywidualna wystawa Marii Pinińskiej-Bereś w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, obecnie prezentowana jest ona w muzeum w Lipsku, a następnie pojedzie do muzeum w Hadze i w Lucernie. W Cricotece w grudniu zakończyła się wielomiesięczna wystawa Jerzego Beresia, która pobiła rekordy frekwencyjne. W listopadzie w jej ramach została powtórzona słynna „Manifestacja romantyczna” na Rynku Głównym w Krakowie.

Planowany do digitalizacji i udostępniania w etapie III zasób składał się z rekordowej liczby 1095 fotografii dokumentujących rzeźby i akcje artystyczne obojga artystów, a także wystawy w których brali udział.

Partnerami merytorycznymi zadania były: Fundacja im. Zofii Rydet, Cricoteka – Muzeum Kantora oraz Muzeum Fotografii w Krakowie MUFO. Bardzo dziękujemy im za współpracę!

Archiwum jest zarządzane przez Fundację im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia, powołaną przez członków rodziny artystów. Działając non-profit, Fundacja promuje, bada i sprawuje opiekę konserwatorską nad spuścizną Jerzego Beresia i Marii Pinińskiej-Bereś, zarządzając także dużym zespołem rzeźb obojga artystów.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego

powiązane obiekty

copyright Fundacja im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia, 2022 | made by studio widok

maria
pinińska
bereś