Transparent, 1980

styczeń 1980
pola krakowskiego Prądnika

Komentarz autorski:

Na podkrakowskich polach, w obecności grupy uczestników, ubrana na różowo zajeżdżam, ciągnąc różowe sanki. Na saniach leży zwinięty transparent i różowy róg wypełniony sypkim różowym pigmentem.

Zawieszam na piersi róg i po odwiązaniu z sań transparentu przystępuję do osadzania go w kopnym śniegu. Po jego rozwinięciu ukazuje się na różowym tle biały napis „Różowy”. Następnie sypką, różową farbą usypuję na śniegu, z przodu i z tyłu transparentu, napis „Biały”. Na zakończenie, po odblokowaniu dzwonka przy sankach, ciągnąc je i dzwoniąc, zataczam coraz większe kręgi, aż znikam z pola widzenia. Akcja została budowana na zabiegu tautologicznym, będącym zarazem wypowiedzią autotematyczną.

Na wystawie Rzeźba Roku zbudowałam z tych elementów instalację. Wprost na podłodze namalowałam duży biały trójkąt. W metalowe stojaki wetknęłam transparent, okręcając stojaki, a dalej pisząc różowym wałkiem słowo „różowy”. Na jednym z boków trójkąta, przecinając go, stały różowe sanie z dokumentacją fotograficzną akcji. Za tę pracę dostałam Grand Prix wystawy.

Maria Pinińska-Bereś, opisy akcji (rękopis z opisami akcji nr 5), rękopis, ok 1995

powiązane obiekty

copyright Fundacja im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia, 2022 | made by studio widok

maria
pinińska
bereś