Jerzy Bereś
Picture
6 XII 1981
Academy of Music in Kraków
Opis manifestacji:
Wnętrze Auli Akademii Muzycznej (Wyższa Szkoła Muzyczna) w Krakowie. Trwa strajk okupacyjny uczelni. Na zewnątrz oraz w hallu flagi, transparenty. Warty z opaskami pilnują porządku, dyżurują na wypadek prób prowokacji lub pacyfikacji strajku. W centralnym miejscu Auli, od strony wejścia, stoi “Ołtarz Spełnienia” (1978). Na ścianach rozwieszono, zasłaniając portrety różnych dostojników i rektorów uczelni, 21 plansz płóciennych, które towarzyszyły w 1978 roku “Mszy Romantycznej”. Na “Ołtarzy Spełnienia” stoi kilka pojemników z farbami. Akcja. Autor wchodzi nagi, bierze z “Ołtarza” kubki z farbą i staje na środku Auli. Zaczyna obracać się wokół własnej osi. Podczas obrotu zatrzymuje się kilka razy malując za każdym razem na swoim ciele jedną literę, każdą w innym kolorze. Powstaje słowo OBRAZ. Zwraca się teraz do publiczności. Parafrazując ludowe powiedzenie mówi, że jest okazja, by porozmawiać z obrazem, w przeciwieństwie do dziada, “który mówił do obrazu, a obraz doń ani razu”. Mówi o paradoksie performance’u, który polega na wzajemnym uprzedmiatawianiu się autora i publiczności. Jednym wyjściem z tego stanu jest rozpoczęcie interpodmiotowej dyskusji o sztuce. Mimo początkowych trudności dyskusja się rozwija. Po wyschnięciu napisu autor ubiera się. Dyskusja trwa dalej, do późnej nocy.