acf
zostało uruchomione zbyt wcześnie. Zwykle jest to wskaźnik, że jakiś kod we wtyczce lub motywie działa zbyt wcześnie. Tłumaczenia powinny zostać załadowane podczas akcji init
lub później. Dowiedz się więcej: Debugowanie w WordPressie. (Ten komunikat został dodany w wersji 6.7.0.) in /home/ohoskar/domains/beresfoundation.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Z radością informujemy, że zakończyliśmy realizację zadania Cyfrowe Archiwum Fundacji im Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia – etap III, dofinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Kultura cyfrowa”. Etap I został zrealizowany w roku 2021, a etap II w roku 2023. Witryna internetowa, którą państwo mogą odwiedzać powstała w ramach realizacji etapu I.
Przedmiotem tegorocznego zadania była digitalizacja i udostępnienie kolejnej, trzeciej już części artystycznego archiwum Jerzego Beresia (1930-2012) i Marii Pinińskiej-Bereś (1931-1999), jednych z najważniejszych polskich artystów drugiej połowy XX wieku, związanych ze środowiskiem krakowskiej awangardy i należących do legendarnej II Grupy Krakowskiej. Rok 2024 wyraźnie potwierdził wzrastające znaczenie obojga artystów, nie tylko dla sztuki polskiej. Odbyła się indywidualna wystawa Marii Pinińskiej-Bereś w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, obecnie prezentowana jest ona w muzeum w Lipsku, a następnie pojedzie do muzeum w Hadze i w Lucernie. W Cricotece w grudniu zakończyła się wielomiesięczna wystawa Jerzego Beresia, która pobiła rekordy frekwencyjne. W listopadzie w jej ramach została powtórzona słynna „Manifestacja romantyczna” na Rynku Głównym w Krakowie.
Planowany do digitalizacji i udostępniania w etapie III zasób składał się z rekordowej liczby 1095 fotografii dokumentujących rzeźby i akcje artystyczne obojga artystów, a także wystawy w których brali udział.
Fot. Oskar Hanusek
Wybrany zasób jest częścią większego archiwum, w skład którego wchodzą bardzo zróżnicowane obiekty związane z twórczością artystyczną obojga artystów oraz ich dzieła sztuki: rysunki, materiały fotograficzne (np. archiwalne reprodukcje rzeźb, dokumentacje akcji artystycznych, wystaw, plenerów, scen z życia kulturalnego) i filmowe, rękopisy (np. tekstów artystycznych, książek, wykładów), notatki, korespondencja prywatna i urzędowa, wycinki prasowe i inne. Ponadto w ramach zadania Cyfrowe archiwum Fundacji im. Marii Pininskiej-Bereś i Jerzego Beresia etap II i etap III zostały udostępnione angielskie wersje bogato ilustrowanych kalendariów, przedstawiających życie i twórczość obojga artystów, a także ponad 150 tekstów autorskich i krytycznych, zarówno w języku polskim, jak i angielskim.
Archiwum jest zarządzane przez Fundację im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia, powołaną przez członków rodziny artystów. Działając non-profit, Fundacja promuje, bada i sprawuje opiekę konserwatorską nad spuścizną Jerzego Beresia i Marii Pinińskiej-Bereś, zarządzając także dużym zespołem rzeźb obojga artystów.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego
Digitalizacja zbiorów została przeprowadzona w Muzeum Fotografii w Krakowie.