Wspaniały katalog Marii Pinińskiej-Bereś

Katalog Marii Pinińskiej Bereś w wersji polskiej i angielskiej jest już w sprzedaży w Muzeum Narodowym we Wrocławiu: https://sklep.mnwr.pl/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W katalogu trzy indywidualne spojrzenia na sztukę artystki. Kuratorzy wystawy w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej dzielą się swoimi refleksjami.

Heike Munder, która z twórczością artystki zetknęła się w 2000 roku w Krakowie pisze: Pinińską-Bereś podziwiam za jej upór w poszukiwaniu i anektowaniu kolejnych przestrzeni, w których mogłaby się urzeczywistniać kobieca wolność i autonomia. Dostrzegam go zwłaszcza w performance’ach, które artystka wykonywała od lat siedemdziesiątych.

Jarosław Suchan, który Marię Pinińską-Bereś poznał w 1992 roku podczas przygotowań do jej wystawy w krakowskiej Galerii Starmach, wspomina celebrację natury i odę ku czci różowej flagi podczas performance’u „Sztandar autorski”: To właśnie akcje Pinińskiej-Bereś, zwłaszcza te przeprowadzane w plenerze, pozwoliły mi zobaczyć jej twórczość w nowym świetle. Artystka postrzegała naturę jako swój azyl, miejsce pozwalające być sobą, być na własnych warunkach, poza dyscyplinującą władzą społeczeństwa i oficjalnych instytucji sztuki.

Małgorzata Micuła pisząc o „Psychomebelkach” odkrywa pop-artowe inspiracje w twórczości Marii Pinińskiej Bereś: (Artystka) poszukiwała środków do destabilizacji tradycji, z której wyrosła, i do wyrażenia swojej obecności w sztuce, do zdemaskowania faktu, że kobieca historia stale czytana jest przez pryzmat kultury patriarchalnej. Pop-art okazał się odpowiednim narzędziem – odmiennym i nowatorskim. Współbrzmiał z energią ironicznych, różowo-białych zmysłowych prac. Zarówno pozwalał drwić z dominacji męskiego spojrzenia, jak i okazał się pomocny w projekcji kobiecości, za której uniwersalnym wymiarem artystka skryła indywidualne cechy swojej osobowości.

Osobowość Marii Pinińskiej-Bereś przybliża zamieszczona w katalogu nota biograficzna oraz szereg fotografii dokumentujących zrealizowane prace i działania performatywne.

Obok tekstów kuratorów publikacja zawiera także eseje autorstwa Agaty Jakubowskiej, Anke Kempkes oraz Klary Kemp-Welch.

Oprawa graficzna: Joanna Jopkiewicz, Grupa Projektor

📸 Magdalena Lorek

(Na podsatwie strony na facebooku Muzeum Narodowego w e Wrocławiu)

copyright Fundacja im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia, 2022 | made by studio widok

maria
pinińska
bereś