Bez tytułu

1973

Galeria Współczesna, Warszawa

 

Opis:

Na scenie gra zespół OSJAN. W przestrzeni pomiędzy sceną i publicznością stoi pień drzewa o wys. ok. 20 cm i średnicy ok. 50 cm Akcja. Autor pojawia się ubrany jedynie w drewniane osłony biodrowe, do których przywiązany jest powróz. Podchodzi do pnia i wbija w jego środek kołek. Przywiązuje do niego drugi koniec powrozu. Nakłada na bose stopy białą farbę. Odchodzi na odległość powrozu i obchodzi pień wokół odbijając krąg białych śladów. Odwiązuje powróz i odrzuca go poza krąg śladów. Wnosi przygotowane wcześniej: biały ser, nóż, butelkę wina i kieliszki. Stawia to wszystko na stojącym w środku pniu. Przyklęka przy nim, na przemian kroi ser i zaznacza na ciele podziały malując poziome linie. Następnie na przemian rozlewa wino do kieliszków i maluje na ciele zieloną roślinę. Czynnościom tym towarzyszy niezwykła ewolucja muzyczna wykonywana na flecie prostym przez Jacka Ostaszewskiego. Dołącza do niej gitara Marka Jackowskiego i w końcu bębny Tomka Hołuja. Wtedy publiczność zostaje zaproszona na ser i wino.

Jerzy Bereś [komentarz, rękopis 1995]:

Nie była to w pełni manifestacja. Po pierwsze była powtarzana. Po drugie miała charakter dekoracyjny. Po trzecie nie była w pełni autoryzowana, ponieważ była wykonywana podczas koncertu zespołu OSJAN.

copyright Fundacja im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia, 2022 | made by studio widok

maria
pinińska
bereś