Dialog z Ignacym Witkiewiczem

Kwiecień 1980

galeria Pryzmat, Kraków

 

Opis manifestacji:

W rogu galerii, stoją trzy stoły, w niewielkich odległościach od siebie. Ustawione są w rzędzie. Obok prace innych artystów uczestniczących w wystawie. Stoły nakryte są białymi płótnami, nisko zwisającymi z przodu. Na zwisających częściach płócien widnieją czarne napisy. Na pierwszy widnieje napis FIRMA. Stół jest pusty. Na środkowym, zwisającym najbardziej, widnieje napis DIALOG Z IGNACYM WITKIEWICZEM. Na stole stoi butelka wódki i rząd kieliszków. Na ostatnim płótnie widnieje napis FORMA. Na stole leży brukowy kamień, granitowa kostka. Autor znajduje się wśród przybyłych na otwarcie wystawy artystów i zaproszonych gości. Wokół bioder przewiązane ma białe płótno, z przodu napis TREŚĆ. Jest to jego jedyne okrycie. Następuje oficjalne otwarcie wystawy, przemówienia Prezesa ZPAP, następnie komisarza wystawy. AKCJA. Autor podchodzi i staje przed pierwszy stołem z napisem FIRMA. Bierze pędzel, zanurza go w farbie i składa na białym obrusie duży zielony podpis. Wchodzi następnie za stoły. Staje za stołem środkowym, odkręca butelkę i nalewa wódkę do kieliszków. Po każdym nalanym kieliszku maluje zieloną farbą odcinek wężowej linii na swojej klatce piersiowej. W pewnym momencie zdejmuje z bioder przepaskę, składa ją kilkakrotnie, tak że przybiera ona kształt długiego prostokąta. Kładzie ją przed kieliszkami w taki sposób, że napis TREŚĆ jest widoczny. Nagi kontynuuje rozlewanie wódki i malowanie zielonej linii. Powtarza tę sekwencję czynności do momentu, gdy wódka zostaje rozlana, a na piersi widnieje zielony znak zapytania. Domalowuje wtedy kropkę na fallusie. Bierze płótno z napisem TREŚĆ i kładzie go na pełnych kieliszkach. Zakręca pustą butelkę i przechodzi z nią do trzeciego stołu z napisem FORMA. Rozbija butelkę o kamień i wychodzi z sali.

 

 

 

 

 

copyright Fundacja im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia, 2022 | made by studio widok

maria
pinińska
bereś