Msza awangardowa

10 IX 1979

Świeszyno koło Miastka
w ramach artystycznego pleneru

 

Opis manifestacji:

Wnętrze świetlicy. W pierwszej części sali, na podłodze leży średniej wielkości płótno malarskie, naciągnięte na blejtram i zagruntowane na biało. Na płótnie widnieje czarny napis OŁTARZ ARTYSTY. Obok płótna stoją buty. Na środku sali, również na podłodze, leży kwadrat szarego płótna złożony na połowę wzdłuż przekątnej. Na płótnie widnieje napis MSZA AWANGARDOWA. Nieco dalej, pod oknem stoi stół nakryty białym płótnem z napisem OŁTARZ CZŁOWIEKA. Na stole stoi butelka wódki i kieliszki (lub szklanki). Akcja. Autor wchodzi nagi do sali. Podchodzi do płótna naciągniętego na blejtram i wkłada buty. Na podeszwy nakłada niebieską farbę, staje na białym płótnie i odciska ślady butów. Bierze pędzel i na swoim ciele maluje literę B. Na przemian nakłada farbę na podeszwy, odciska dalsze ślady na płótnie i maluje na swoim ciele litery. Czynności są powtarzane do chwili, gdy na ciele pojawia się napis BEREŚ. Białe płótno z napisem OŁTARZ ARTYSTY jest pokryte starannie zakomponowanymi śladami butów. Autor schodzi z płótna, zdejmuje buty, stawia je obok. Bosy podchodzi do nakrytego stołu z napisem OŁTARZ CZŁOWIEKA. Rozlewa alkohol do kieliszków i jednocześnie przekreśla wymalowane na swoim ciele nazwisko. Następnie podchodzi do leżącego na podłodze szarego płótna z napisem MSZA AWANGARDOWA i nakłada je na siebie. Płótno miało w środku rozcięcie, utworzyło rodzaj kimona. Autor siada wśród obecnych na sali uczestników pleneru, zapala papierosa i prosi o rozpoczęcie dyskusji.

 

Fot. Tadeusz Złotorzycki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

copyright Fundacja im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia, 2022 | made by studio widok

maria
pinińska
bereś