Jerzy Bereś
Msza refleksyjna
10 V 1975
Zakłady Metalowe im. Szadkowskiego, Kraków
manifestacja w ramach spotkania i wystawy Wernisaż u Szadkowskiego
Opis manifestacji:
Autor, odziany jedynie w dwa kawałki drewna związane na biodrach, wkracza na teren fabryczny pchając przed sobą „Taczki Symboliczne”. Na przednim kawałku drewna widnieje napis BEREŚ. „Taczki” zbudowane są z szerokiej deski-łaty, na końcu której zamocowany został plaster wycięty z grubego pnia. Z drugiej strony deski znajdują się rączki powstałe dzięki owalnemu wycięciu. Od spodu dwa kołki stanowiące nóżki, na górze cztery drążki, a na nich rozpostarty daszek z jutowego płótna. Pchając „Taczki” autor wjeżdża do hali fabrycznej. Stoją tam dwa stoliki przykryte białym płótnem. Na jednym płótnie widnieje napis OŁTARZ PIĘKNY, na drugim OŁTARZ CZYSTY. Na pierwszym stoliku leży chleb, na drugi stoi butelka z wódką i kieliszki. Pomiędzy stolikami stoi krzesło, na którym jest miska z wodą, mydło i ręcznik. Autor przystaje obok stolików i odwraca „Taczki” do góry nóżkami. Powstaje stoliczek, na jego blacie ukazuje się ruchoma pieczęć, przy pomocy której można wyprodukować ulotkę z odciśniętym wizerunkiem twarzy i napisem TWARZ. Autor demonstruje działanie pieczęci. Następnie podchodzi do „Ołtarza Pięknego”, kroi bochenek chleba, kromki maluje niebieską farbę i układa je w formie okręgu. Na koniec maluje niebieską farbą nóż, którym krojony był chleb i kładzie go w środku okręgu utworzonego z kromek. Nakłada niebieską farbę na swoje dłonie i odciska ślady na obrusie „Ołtarza Pięknego”. Teraz podchodzi do krzesła z miską, myje ręce, wyciera je ręcznikiem. Kieruje się do „Ołtarza Czystego”. Maluje na twarzy czerwoną, poziomą linię i nalewa wódkę do pierwszego kieliszka. Następne poziome linie maluje coraz niżej na swoim ciele. Powtarza te czynności na przemian, aż wszystkie kieliszki zostają napełnione. Wtedy zaprasza zebranych do wypicia. Zaproszenie zostaje przyjęte.
Fot. Jadwiga Rubiś, Leszek Dziedzic, Antoni Berbeka, Stefan Zbadyński