Jerzy Bereś
Ołtarz czasu
9 I 1976
Galeria w Zamku w Świdwinie
Opis manifestacji:
Zamkowe wnętrza, dwa pomieszczenia: mały korytarz i salka z wolno stojącym kominkiem. W sali stoi stół, na nim butelka koniaku i kieliszki. Na kamiennej płycie kominka, trochę powyżej poziomu posadzki, leżą cztery karty białego papieru rysunkowego i trochę szczap drewna, stoją kubki z farbami. Akcja. Przed pojawieniem się publiczności autor przez pewien czas siedzi nagi na krześle w korytarzu i maluje na czerwono ryż wysypany przed nim na stole. Bierze ziarenko po ziarenku i po pomalowaniu wrzuca je z powrotem na kupkę białego ryżu. Ryż robi się biało-czerwony. Przybywa publiczność. Autor kończy malowanie ryżu i przechodzi do sali. Klęka przed kominkiem i składa podpis w czerwonym kolorze na pierwszej, białej karcie papieru. Następnie maluje na swoim ciele czerwoną literę C. Wstaje podchodzi do stołu i napełnia koniakiem kilka kieliszków. Wraca do kominka, klęka przy drugim jego boku i kolorem niebieskim podpisuje się na następnej karcie papieru. Na ciele maluje niebieską literę Z. Wraca do stołu i napełnia kilka kieliszków. Powtarza tę sekwencję czynności używając koloru żółtego i zielonego. Gdy koniak jest rozlany, na ciele litery układają się w kolorowy napis CZAS. Wraca teraz do kominka, mnie podpisane karty papieru, obkłada je szczapami drewna i podpala. Zwraca się do zebranych, zaprasza ich do dyskusji przy koniaku i płonącym kominku. Gdy ogień się dopala wyjmuje węgielek, przekreśla nim kolorowy napis CZAS na swoim ciele i wychodzi z sali.