Paradox

29 X 1990

Galeria BWA w Zielonej Górze
Manifestacja przeprowadzona podczas otwarcia indywidualnej wystawy „Rzeźby, dokumenty”

 

Opis manifestacji:

W sali wystawowej, pośród dość gęsto wyeksponowanych rzeźb, stoi biały postument o wysokości ok. 60 cm . Akcja. Normalny rytuał oficjalnego otwarcia. Autor stoi nagi obok, na szyi ma założoną pętlę z powrozu. Młoda kobieta wręcza mu bukiet kwiatów. Autor odkłada kwiaty na stojącą w pobliżu rzeźbę. Zdejmuje pętlę z szyi, zawiązuje na powrozie węzeł i kładzie go na białym postumencie. Następnie odwraca się tyłem do publiczności, maluje pędzlem czerwoną pręgę na plecach. Przechodzi na drugą stronę postumentu i zwrócony przodem do publiczności maluje na klatce piersiowej białą literę P. Wykonuje te czynności na przemian. Po pewnym czasie plecy są pokryte czerwonymi pręgami. Powróz zawęźlony został w kłąb. Na przedzie ciała autora widnieje biały napis PARADOX. Na koniec maluje fallusa na biało-czerwono. Wchodzi na postument i prezentuje publiczności kłąb zawęźlonego powrozu. Stwierdza, że ten paradoks wolności jakim jest idolatria dziś nie grozi artystom lecz politykom oraz, że im właśnie dedykuje ten ostrzegawczy węzeł. Kładzie go na postumencie, wychodzi z sali.

 

 

Fot. T. Gawałkiewicz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

copyright Fundacja im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia, 2022 | made by studio widok

maria
pinińska
bereś