Przepowiednia I

6 I 1968

Galeria Foksal, Warszawa
Po manifestacji wystawa „Ślady wydarzenia Przepowiednia I”

 

Opis manifestacji:

Wnętrze Galerii Foksal: na środku sali leży sterta gałęzi i pni z drzewa, powalonego przez wiatr w Parku Łazienkowskim. Drzewo zostało pocięte i w całości zwiezione do galerii. Na stertę narzucono kawałek juty z napisem „PRZEPOWIEDNIA I”. Autor: szyję owiniętą ma białym płótnem, na którym zaciśnięta jest pętla powrozu. Koniec powrozu wlecze się po podłodze. Biodra owinięte czerwonym płótnem, pod którym ukryte są dwie, drewniane osłony biodrowe. Osłony przywiązane są parcianą taśmą. Przylegają dzięki temu, że wyrzeźbiono w nich negatywy osłanianych części ciała. Autor trzyma w ręku siekierę. Akcja. Z pomocą publiczności zostają wybrane ze sterty kawałki drzewa potrzebne do budowy dzieła: najdłuższy (ok. 2 m.) i najgrubszy kloc pnia, długa, lekko zgięta gałąź oraz tyczka. Reszta zostaje odrzucona pod ścianę i skropiona białą farbą. Pień zostaje następnie z dużym wysiłkiem, przy czynnym udziale publiczności, ustawiony pionowo na środku galerii. Do jego górnej części zostaje przytroczona wlokącym się do tej pory końcem powrozu gałąź. Autor zdejmuje pętlę z szyi. Następnie rozwija ze swojego ciała białe oraz czerwone płótna. Związuje je razem. Przywiązuje płótno do końca gałęzi i wykorzystując sprężystość świeżego drzewa napina duży łuk o biało-czerwonej cięciwie. Wmontowuje tyczkę na kształt strzały. Cięciwa zostaje dodatkowo napięta, łuk jest gotowy do wystrzelenia. W miejscu, gdzie powinien znajdować się grot strzały, autor przywiązuje zwiniętą jutę z napisem „PRZEPOWIEDNIA I”. Zwisającym końcem powrozu – wcześniej była na nim pętla – przywiązuje do pnia swoje drewniane osłony, stając się w ten sposób częścią dzieła. Z podanej tuby wyciska na palec zieloną farbę i składa podpis na przedniej osłonie. Rozciera farbę na obie dłonie i odciska ich ślady na tylnej osłonie. Gest ten kończy dzieło. Autor wyzwala się z drewnianych osłon i odchodzi. Drewniane osłony pozostają przytroczone do pnia. Rozchylone są w taki sposób, że widać wyrzeźbione negatywy fragmentów ciała. Tym tropem ma podążać wyobraźnia widzów. Podczas całej manifestacji odczytywany był bez przerwy napisany na szarym płótnie tekst pt. „AKT TWÓRCZY I”. Lektorem był Jerzy Piniński.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Akt twórczy  I

WYZWOLENIE

NIEPODLEGŁA PRACA-AKCJA

TRWAŁY ŚLAD

OTO ELEMENTY FAKTU TWÓRCZEGO

 

KAŻDA FORMA USTOSUNKOWANIA SIĘ

DO ISTNIEJĄCEJ RZECZYWISTOŚCI

JEST JEJ CZĘŚCIĄ SKŁADOWĄ

APOTEOZA – BUNT – INNE

 

AUTENTYCZNY FAKT TWÓRCZY

NALEŻY DO NOWEJ PRZYSZŁEJ

RZECZYWISTOŚCI.

NIEPODLEGŁA AKCJA

WYRAŹNIE OKREŚLONEJ OSOBOWOŚCI

MOŻE DAĆ GWARANCJĘ ZAISTNIENIA

ŚWIADOMEGO FAKTU TWÓRCZEGO.

 

W PLASTYCE POJMOWANIE DZIEŁA JAKO

IDEALNY PRODUKT

ZDEWALUOWAŁO

BOSKOŚĆ AKTU TWORZENIA –

TWÓRCA STAŁ SIĘ NIEWOLNIKIEM.

PRODUKCJA UZASADNIA SIĘ ŻYCIOWO

KULT DLA PRODUKTU,

UBRANEGO NIE KIEDY W WIELKIE TREŚCI –

POMNIK – RAKIETA KOSMICZNA. – OBRAZ RELIGIJNY

JEST BAŁWOCHWALSTWEM.

 

SPOSÓB HONOROWANIA

PRAWDZIWYCH FAKTÓW TWÓRCZYCH

W SZTUCE I NAUCE

JEST ŚWIADECTWEM KULTURY SPOŁECZEŃSTWA

 

WARTOŚCIĄ TWÓRCY JEST SUMA FAKTÓW

CENZUS PROFESJONALNY

A TAKŻE POZYCJA RYNKOWA

JEST UZURPATORSTWEM.

 

PRAWDZIWĄ TWÓRCZOŚĆ MOŻNA PRZYJĄĆ CZYNNIE,

DROGĄ ODKRYCIA

STOSUNEK KONSUMPCYJNY – BIERNY

NALEŻY DO SFERY PRODUKCJI.

copyright Fundacja im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia, 2022 | made by studio widok

maria
pinińska
bereś