Notice: Funkcja _load_textdomain_just_in_time została wywołana nieprawidłowo. Ładowanie tłumaczenia dla domeny acf zostało uruchomione zbyt wcześnie. Zwykle jest to wskaźnik, że jakiś kod we wtyczce lub motywie działa zbyt wcześnie. Tłumaczenia powinny zostać załadowane podczas akcji init lub później. Dowiedz się więcej: Debugowanie w WordPressie. (Ten komunikat został dodany w wersji 6.7.0.) in /home/ohoskar/domains/beresfoundation.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Wyzwanie III (spór z Andrzejem Wajdą) – Fundacja im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia

Wyzwanie III (spór z Andrzejem Wajdą)

25 XI 1996

Galeria Krzysztofory, Kraków

 

Opis manifestacji:

Pod ścianą galerii stoi stolik. Na nim butelka wódki kieliszki. W podwyższonej części galerii stoją taczki z baldachimem, na którym widnieje napis „Taczki elitarne”.

Akcja: Autor wjeżdża taczkami po pomoście do głównej sali. Jest nagi, jego fallus pomalowany jest na biało-czerwono. Na szyi okręcony ma powróz, który wlecze się za nim po ziemi.  Idąc mocno stuka, ponieważ jego stopy tkwią w żłobionych, drewnianych chodakach. Przystaje na środku sali. Zdejmuje chodaki, wkłada je do taczek i zaczyna przywiązywać je zdjętym z szyi powrozem. Podchodzi do stolika i maluje na swoim torsie literę S i zaczyna rozlewać wódkę do kieliszków. W trakcie tych czynności mówi, jakimi tematami chciałby sprowokować do dialogu Andrzeja Wajdę, którego niestety nie ma na sali. Mówi, że elitaryzm, który był usprawiedliwiony w PRL-u, ze względu na inwigilację, dziś patologizuje życie intelektualne Polaków. Krąży między taczkami i stolikiem, mocuje chodaki powrozem na taczkach, pisze kolejne litery na swoim ciele i rozlewa wódkę do kieliszków. Mówi, że chce zakwestionować, silnie obecne w środowisku Andrzeja Wajdy i Marii Janion, pojmowanie romantyzmu jako kultury klęski opartej na tragicznej ironii. Proponuje uwzględnienie także romantyzmu zuchwałego, zwycięskiego. Wyraża krytyczny stosunek do wystawy sztuki urządzonej właśnie w Pałacu Sztuki w Krakowie przez Andrzeja Wajdę. Na koniec stwierdza, że chciałby zapytać Andrzeja Wajdę, dlaczego z całej jego twórczości wybrał do swojej wystawy pracę, której nie do końca czuje się autorem, gdyż została ona wykonana na zamówienie. Chodzi o portret ojca Kolbe w oświęcimskich chodakach. Temat tej pracy został wybrany przez zamawiającego księdza. Podczas wypowiadania tych słów chodaki zostały umocowane, wódka została rozlana do kieliszków, a na ciele autora litery utworzyły napis SENS. Teraz autor przewraca taczki. Na spodniej stronie płachty ukazuje się napis ETOS TWÓRCZY. Bierze pustą butelkę i rozbija ją z trzaskiem o kamień wmontowany w konstrukcję taczek.  Na koniec manifestacji autor częstuje zebranych wódką i zaprasza do dalszej dyskusji.

 

Fot. Zbigniew Bielawka

 

 

copyright Fundacja im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia, 2022 | made by studio widok

maria
pinińska
bereś