28 IX 2024 – 26 I 2025
Stavanger Art Museum, Stavanger, Norwegia
Kuratorki: Vibece Salthe, Helga Nyman
Wystawa prezentuje prace polskich artystek, które w latach 60. i 70. XX wieku rzuciły wyzwanie tradycyjnym koncepcjom rzeźby. W czasach, gdy struktury polityczne i społeczne ograniczały życie ludzi w Polsce, wiele artystek tworzyło bardzo radykalne i polityczne dzieła. Zerwały one z konwencjonalnymi wyobrażeniami o ludzkim ciele używając eksperymentalnych technik i nowych materiałów, które często pochodziły z życia codziennego. Eksplorowały ciało jako materiał plastyczny, przestrzeń dla oporu, transformacji i wolności.
Wystawa gromadzi artystki, które na różne sposoby rozszerzyły i odnowiły koncepcję rzeźby opartą na ludzkim ciele jako motywie i temacie. W ich pracach pojawia się bezbronne, ulotne i rozdrobnione ciało, ale także pożądanie i zmysłowość. Użycie nowych materiałów było częściowo motywowane ograniczeniami ekonomicznymi. Tekstylia, nasiona roślin i nowe materiały plastikowe, takie jak poliester i żywica, były niedrogą alternatywą dla kamienia i brązu. Jednocześnie materiały te otwierały nowe możliwości przekazywania osobistych doświadczeń i wizji artystycznych, które były nie tylko radykalne w swoich czasach, ale nadal są bardzo aktualne.
Na wystawie zaprezentowane zostały prace: Magdaleny Abakanowicz (1930-2017), Wandy Czełkowskiej (1930-2021), Barbary Falender (ur. 1947), Zofii Kulik (ur. 1947), Teresy Murak (ur. 1949), Ewy Pachuckiej (1936-2020), Ewy Partum (ur. 1945), Marii Pinińskiej-Bereś (1931-1999) i Alina Szapocznikow (1926-1973).
https://www.stavangerkunstmuseum.no/en/events/den-plastiske-kroppen/
Fotorelacja z wernisażu dostępna jest w osobnym wpisie.
„The Plastic Body. Sculpture from Poland 1960-1989”, Stavanger Art Museum (2024/2025), rzeźba Marii Pinińskiej-Bereś pt. „Struga” (1979) oraz prace Magdaleny Abakanowicz, Aliny Szapocznikow i Teresy Murak. Fot. Oskar Hanusek
„The Plastic Body. Sculpture from Poland 1960-1989”, Stavanger Art Museum (2024/2025), rzeźby Marii Pinińskiej-Bereś pt. „Party-Tura VIII (z biczykiem II)” (1996), „Party-Tura IX (z jęzorkiem)” (1996), „Struga” (1979), „Z różą w zębach” (1970), „Party-Tura VI (z kroplą)” (1995), „Okno z kolekcją” (1997), a także prace Wandy Czełkowskiej, Barbary Falender, Magdaleny Abakanowicz i Teresy Murak. Fot. Oskar Hanusek
„The Plastic Body. Sculpture from Poland 1960-1989”, Stavanger Art Museum (2024/2025), rzeźby Marii Pinińskiej-Bereś pt. „Party-Tura VIII (z biczykiem II)” (1996), „Party-Tura IX (z jęzorkiem)” (1996), „Struga” (1979), a także prace Wandy Czełkowskiej i Barbary Falender. Fot. Oskar Hanusek
„The Plastic Body. Sculpture from Poland 1960-1989”, Stavanger Art Museum (2024/2025), rzeźby Marii Pinińskiej-Bereś pt. „Party-Tura VIII (z biczykiem II)” (1996), „Party-Tura IX (z jęzorkiem)” (1996), „Struga” (1979), „Z różą w zębach” (1970), „Party-Tura VI (z kroplą)” (1995), „Okno z kolekcją” (1997), a także prace Wandy Czełkowskiej, Barbary Falender, Magdaleny Abakanowicz i Teresy Murak. Fot. Oskar Hanusek
„The Plastic Body. Sculpture from Poland 1960-1989”, Stavanger Art Museum (2024/2025), rzeźba Marii Pinińskiej-Bereś pt. „Struga” (1979). Fot. Oskar Hanusek
„The Plastic Body. Sculpture from Poland 1960-1989”, Stavanger Art Museum (2024/2025), rzeźba Marii Pinińskiej-Bereś pt. „Struga” (1979). Fot. Oskar Hanusek
„The Plastic Body. Sculpture from Poland 1960-1989”, Stavanger Art Museum (2024/2025), rzeźba Marii Pinińskiej-Bereś pt. „Struga” (1979). Fot. Oskar Hanusek
„The Plastic Body. Sculpture from Poland 1960-1989”, Stavanger Art Museum (2024/2025), rzeźby Marii Pinińskiej-Bereś pt. „Party-Tura VIII (z biczykiem II)” (1996), „Party-Tura IX (z jęzorkiem)” (1996), a także praca Wandy Czełkowskiej. Fot. Oskar Hanusek
„The Plastic Body. Sculpture from Poland 1960-1989”, Stavanger Art Museum (2024/2025), rzeźby Marii Pinińskiej-Bereś pt. „Party-Tura VIII (z biczykiem II)” (1996), „Party-Tura IX (z jęzorkiem)” (1996). Fot. Oskar Hanusek
„The Plastic Body. Sculpture from Poland 1960-1989”, Stavanger Art Museum (2024/2025), prace Barbary Falender. Fot. Oskar Hanusek
„The Plastic Body. Sculpture from Poland 1960-1989”, Stavanger Art Museum (2024/2025), rzeźba Marii Pinińskiej-Bereś pt. „Stół II – Uczta” (1968) oraz rzeźba Aliny Szapocznikow „Rzeźba-lampa X” (ok. 1970). Fot. Oskar Hanusek
„The Plastic Body. Sculpture from Poland 1960-1989”, Stavanger Art Museum (2024/2025), rzeźba Marii Pinińskiej-Bereś pt. „Stół II – Uczta” (1968). Fot. Oskar Hanusek
„The Plastic Body. Sculpture from Poland 1960-1989”, Stavanger Art Museum (2024/2025), rzeźba Aliny Szapocznikow „Rzeźba-lampa X” (ok. 1970). Fot. Oskar Hanusek
„The Plastic Body. Sculpture from Poland 1960-1989”, Stavanger Art Museum (2024/2025), rzeźba Marii Pinińskiej-Bereś pt. „Stół II – Uczta” (1968). Fot. Oskar Hanusek
„The Plastic Body. Sculpture from Poland 1960-1989”, Stavanger Art Museum (2024/2025), rzeźba Marii Pinińskiej-Bereś pt. „Stół II – Uczta” (1968) oraz rzeźba Aliny Szapocznikow „Rzeźba-lampa X” (ok. 1970). Fot. Oskar Hanusek
„The Plastic Body. Sculpture from Poland 1960-1989”, Stavanger Art Museum (2024/2025), rzeźba Marii Pinińskiej-Bereś pt. „Stół II – Uczta” (1968) oraz prace Wandy Czełkowskiej i Aliny Szapocznikow. Fot. Oskar Hanusek
„The Plastic Body. Sculpture from Poland 1960-1989”, Stavanger Art Museum (2024/2025), rzeźby Marii Pinińskiej-Bereś pt. „Stół II – Uczta” (1968), „Z różą w zębach” (1970), „Party-Tura VI (z kroplą)” (1995), a także prace Wandy Czełkowskiej, Aliny Szapocznikow, Magdaleny Abakanowicz, Ewy Partum i Ewy Pachuckiej. Fot. Oskar Hanusek
„The Plastic Body. Sculpture from Poland 1960-1989”, Stavanger Art Museum (2024/2025), rzeźba Marii Pinińskiej-Bereś pt. „Stół II – Uczta” (1968) oraz prace Aliny Szapocznikow. Fot. Oskar Hanusek
„The Plastic Body. Sculpture from Poland 1960-1989”, Stavanger Art Museum (2024/2025), rzeźby Marii Pinińskiej-Bereś pt. „Stół II – Uczta” (1968) i „Okno z kolekcją” (1997) oraz dokumentacja performansu pt. „Pranie II” (1981), a także prace Aliny Szapocznikow, Ewy Partum i Ewy Pachuckiej. Fot. Oskar Hanusek
„The Plastic Body. Sculpture from Poland 1960-1989”, Stavanger Art Museum (2024/2025), dokumentacja performansu Marii Pinińskiej-Bereś pt. „Pranie II” (1981). Fot. Oskar Hanusek
„The Plastic Body. Sculpture from Poland 1960-1989”, Stavanger Art Museum (2024/2025), rzeźby Marii Pinińskiej-Bereś pt. „Z różą w zębach” (1970), „Party-Tura VI (z kroplą)” (1995), „Okno z kolekcją” (1997) oraz dokumentacja performansu pt. „Pranie II” (1981), a także praca Ewy Pachuckiej. Fot. Oskar Hanusek
„The Plastic Body. Sculpture from Poland 1960-1989”, Stavanger Art Museum (2024/2025), rzeźby Marii Pinińskiej-Bereś pt. „Z różą w zębach” (1970), „Party-Tura VI (z kroplą)” (1995), „Okno z kolekcją” (1997). Fot. Oskar Hanusek
„The Plastic Body. Sculpture from Poland 1960-1989”, Stavanger Art Museum (2024/2025), rzeźba Marii Pinińskiej-Bereś pt. „Party-Tura VI (z kroplą)” (1995). Fot. Oskar Hanusek
„The Plastic Body. Sculpture from Poland 1960-1989”, Stavanger Art Museum (2024/2025), rzeźby Marii Pinińskiej-Bereś pt. „Z różą w zębach” (1970), „Party-Tura VI (z kroplą)” (1995), „Okno z kolekcją” (1997). Fot. Oskar Hanusek
„The Plastic Body. Sculpture from Poland 1960-1989”, Stavanger Art Museum (2024/2025), rzeźby Marii Pinińskiej-Bereś pt. „Z różą w zębach” (1970), „Party-Tura VI (z kroplą)” (1995), „Okno z kolekcją” (1997). Fot. Oskar Hanusek
„The Plastic Body. Sculpture from Poland 1960-1989”, Stavanger Art Museum (2024/2025), rzeźby Marii Pinińskiej-Bereś pt. „Z różą w zębach” (1970), „Party-Tura VI (z kroplą)” (1995), „Okno z kolekcją” (1997), a także prace Barbary Falender. Fot. Oskar Hanusek
„The Plastic Body. Sculpture from Poland 1960-1989”, Stavanger Art Museum (2024/2025), rzeźby Marii Pinińskiej-Bereś pt. „Z różą w zębach” (1970), „Party-Tura VI (z kroplą)” (1995), „Okno z kolekcją” (1997) oraz dokumentacja performansu pt. „Pranie II” (1981). Fot. Oskar Hanusek
„The Plastic Body. Sculpture from Poland 1960-1989”, Stavanger Art Museum (2024/2025), prace Magdaleny Abakanowicz i Zofii Kulik. Fot. Oskar Hanusek