Transfiguracja II

16 IV 1973

Galeria Desy przy ulicy św. Jana, Kraków
Po manifestacji wystawa indywidualna, będąca śladem po wydarzeniu

 

Opis manifestacji:

Wnętrze galerii ma charakter sklepu. Duże okno wystawowe wychodzi wprost na ulicę. Jest ciasno. Trzy dechy o grubości ok. 10 cm i długości ok. 1.5 metra umocowane są na cienkich nóżkach. Tworzą układ długich stołów o zróżnicowanej wysokości. Pierwszy ma wysokość normalnego stołu. Stoi tuż przy oknie, równolegle do niego. Na desce widnieje namalowany napis OŁTARZ TRADYCYJNY, zwrócony na zewnątrz, tak żeby można go było odczytać z ulicy. Na stole leży bochenek chleba. Pół metra za pierwszym stołem stoi drugi, o 10 centymetrów wyższy. Widnieje na nim napis OŁTARZ PIĘKNY, stoi butelka wina i kieliszki. Na trzecim, najwyższym stole, widnieje napis OŁTARZ UROCZYSTY i leży tort. Po przybyciu publiczności autor wchodzi do sali ubrany jedynie w osłony biodrowe. Przy „Ołtarzu Tradycyjnym”, zwrócony do gromadzącej się na ulicy publiczności, zanurza pędzel w czarnej farbie, dzieli swoje ciało poziomymi liniami i dzieli chleb na kromki. Przy „Ołtarzu Pięknym” na przemian rozlewa wino do kieliszków i maluje na ciele zieloną wić z listkami. Przechodzi następnie do „Ołtarza Uroczystego”. Na przemian maluje na twarzy (obliczu) czarne linie podziałów i kroi tort na kawałki. Publiczność zebrana w galerii, nieco poszkodowana do tej pory, gdyż autor zwrócony był ku ulicy, zostaje przez niego zaproszona do częstowania się zawartością stołów. Korzysta z tego ochoczo.

 

Fot. Jacek Szmuc

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

copyright Fundacja im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia, 2022 | made by studio widok

maria
pinińska
bereś