Transfiguracja I

6 X 1972

OśrodeK sztuki w Södertälje, Szwecja
Manifestacja przeprowadzona podczas otwarcia indywidualnej wystawy

 

Opis manifestacji:

Wnętrze jednej z sal Ośrodka Sztuki w Södertälje. W przedniej części stoi 2-metrowy maszt z surowej, nieokorowanej czarnej brzozy. U podstawy obłożony jest ciężkimi kamieniami, które przytrzymują go w pionowej pozycji. W tle gruba deska położona na pniach tworzy prowizorycznie zaaranżowany stół. Na stole leży chleb i nóż. Autor wchodzi ubrany tylko w osłony biodrowe, do których przywiązany jest powróz. Podchodzi do masztu i przywiązuje do jego dolnej części wlokący się koniec powrozu. Nakłada pędzlem farbę na stopy i idąc wokół masztu odbija krąg śladów o promieniu równym długości rozpiętego powrozu. Zmienia kolory farby i odbija kolejne kręgi śladów. Jednocześnie pisze na przedniej osłonie biodrowej, litera po literze, słowo „FLAGA”. Kiedy napis jest gotowy rozwiązuje osłony z jednego boku i zdejmuje je. Ktoś podaje drabinę. Autor wchodzi na drabinę, wciąga osłony na szczyt masztu i przywiązuje je w taki sposób, by widoczne były wyrzeźbione negatywy zasłoniętych do tej pory części ciała. Nago podchodzi do zaimprowizowanego stołu. Na przemian kroi kromki chleba i nanosi pędzlem na swoje ciało czerwone linie podziałów. Na koniec zaprasza zebranych do zjedzenia chleba.

 

Fot. Władysław Hasior

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

copyright Fundacja im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia, 2022 | made by studio widok

maria
pinińska
bereś