Transfiguracja III: Ołtarz autorski

2 V 1973

Galeria BWA, Lublin

 

Opis manifestacji:

Na środku sali z czterech betonowych płyt chodnikowych został ułożony kwadrat. Leżą na nim drewniany klocek, siekiera, obok arkusze szarego papieru, kubki z farbą. Autor wchodzi i zatrzymuje się przy płytach, na biodrach ma dwa drewna tworzące przepaskę. Do drewien przywiązany jest sznur. Autor mocuje drugi koniec sznura w środku kwadratu utworzonego z płyt chodnikowych: wsunięty koniec zaciska płytami. Maluje następnie stopy niebieską farbą i obchodzi płyty dokoła odciskając krąg niebieskich śladów. Promień kręgu jest wyznaczony przez długość sznura. Składa niebieski podpis na szarym arkuszu papieru i kładzie arkusz na betonowych płytach. Powtarza te czynności używając kolejno farby czerwonej, żółtej i zielonej. Gdy ostatni arkusz zostaje położony na płytach, rozwiązuje drewna na biodrach, zdejmuje sznur i odrzuca je poza kolorowy krąg śladów. Nago podchodzi do środka kręgu, czarną farbą maluje na swoim ciele pionową linię, bierze klocek drewna i przerąbuje go na pół. Powtarza te czynności na przemian, dopóki klocek nie zostaje podzielony na drobne szczapki. Klęka następnie przy płytach, mnie podpisane wcześniej papiery, obkłada je szczapkami drewna i prosi o podanie zapałek. Czeka chwilę aż ognisko zaczyna płonąć mocnym płomieniem, prosi zebranych o pilnowanie ognia i wychodzi z sali.

 

 

copyright Fundacja im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia, 2022 | made by studio widok

maria
pinińska
bereś