Maria Pinińska-Bereś
Tylko miotła
5 XII 1984
Lubelski Dom Kultury, ul. Pstrowskiego (obecnie peowiaków), Lublin
Akcja wykonana w ramach wystawy Nurt intelektualny w sztuce polskiej po drugiej wojnie światowej. Performances polskie
Maria Pinińska-Bereś:
Stan wojenny był wstrząsem nie tylko politycznym, społecznym, ale także katastrofą artystyczną. Dla mnie moja różowa, erotyczna sztuka wydała się nie na miejscu. W 1984 zrobiłam czarny performance Tylko miotła. W gęsto zbity tłum widzów wkraczam ubrana na czarno ze sztandaro-miotłą. Drzewce miotły jest zakończone małą szarą chorągiewką (z naturalnego szarego płótna). Przystępuję do systematycznego zamiatania sali, co pociąga za sobą konieczność przesuwania publiczności, omiatania nóg, składania krzeseł, aby dotrzeć do wszystkich zakamarków. Podczas zamiatania nad głowami widzów powiewa chorągiew. Na koniec zawieszam na centralnej ścianie sztandaro-miotłę, dopiero teraz w pełni można odczytać czarny napis na sztandarze „Tylko miotła”.